خواص روغن درخت چای

نویسنده : دکتر کلالی
۱۳۹۶/۰۵/۱۱

خواص روغن درخت چای

روغن درخت چای این روزها بسیار محبوبه و هر روز کاربردها و خواص بیشتری برای اون پیدا میشه. به علت تشابه نام، این گیاه گاهی با چای معمولی اشتباه گرفته میشه اما در واقع این روغن از برگها و شاخه های نو رس گیاه بومی استرالیا استخراج شده که از خانواده موردها ست و قرن ها توسط بومیان استرالیا برای مقاصد درمانی به کار گرفته میشده.

در اوایل قرن بیستم، این روغن رسماً به عنوان یک ضدعفونی کننده پزشکی در استرالیا مصرف می شد و در جراحی ها و دندان پزشکی به کار می رفت. زمانی که در جنگ جهانی دوم از اون برای جراحات پوستی استفاده شد این روغن به عنوان یک ترمیم کننده آنتی باکتریال توجه متخصصین پوست رو به خودش جلب کرد. اون ها دریافتند که این روغن در درمان آکنه، ترک پوستی، خشکی پوست و رفع قارچ و شوره موثره و از همه مهم تر جایگزین درمانهاییه که عوارض جانبی بسیاری دارن. به همین دلیل، روغن درخت چای امروزه در محصولات پوست و زیبایی هم استفاده میشه.
در اینجا به بعضی خواص اون برای پوست و مو می پردازیم:
1- ضد آکنه
این روغن بخاطر خواص آنتی باکتریالی که داره و به خاطر وجود ترکیبات ضد آکنه طبیعی در اون، جوش و آکنه رو از بین میبره بدون اینکه پوست شما رو قرمز و ملتهب کنه.
2- رفع التهابات
روغن درخت چای میتونه التهابات پوستی بخصوص سوزش و التهاب پوست بعد از اصلاح موها- و مخصوصاً با استفاده از تیغ- رو از بین ببره. همچنین با این روغن، آفتاب سوختگی به خوبی برطرف میشه، درد ناشی از اون کاهش پیدا میکنه و پوست سریعتر ترمیم پیدا میکنه.
3- نرم کننده پوست خشک
اگر پوست خشکی دارید این روغن برای رفع خشکی و ترک پوست موثره. البته بهتره به تنهایی از اون استفاده نکنید و محصولاتی مثل لوسیون ها را که حاوی این روغن هستند تهیه کنید ؛ چون برای ایجاد این اثر، باید با یک روغن حامل ترکیب بشه.
4- درمان قارچ
این روغن خاصیت ضدعفونی کننده و ضدقارچی قوی داره که میتونه قارچ پا و ناخن رو به سرعت از بین ببره.
5- ضد شوره
روغن درخت چای سالهاست به عنوان درمانی موثر برای شوره سر استفاده میشه. شامپوهایی که حاوی این روغن هستن میتونن در کاهش شوره سر موثر باشن.
6- از بین برنده بوی بد پا
با از بین بردن باکتری های عامل بوی بد پا، این روغن بوی بد رو از بین برده و از عفونت قارچی پیشگیری میکنه.